anders500

Sun Air-ejer må feje for egen dør

I en artikel på netmediet Check-in.dk kritiserer ejeren af Sun-Air danske piloter og ikke mindst velfærdssamfundet for at være for dyrt. Og desuden ønsker han at kunne omgå regler for flyve/hviletid.

Næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, ser meget kritisk på disse betragtninger, og han har følgende kommentarer til Niels Sundberg:

Af Anders Mark Jensen

Ejeren af Sun-Air, Niels Sundberg, mener, at det danske system for sociale sikringer (og dermed vores velfærd) er for dyrt for arbejdsgivere. Jeg er dog bange for, at Niels Sundberg misforstår, hvad begrebet social sikring dækker over? Den måde, vi har indrettet vores sociale sikringsordninger i Danmark er netop en fordel for arbejdsgivere. I fx Norge og Sverige betaler arbejdsgivere en afgift til staten fx i forhold til de ansattes sundhed. I Danmark skal arbejdsgiverne ikke betale en nævneværdig afgift. Velfærd og anden social sikring betales af de danske skatteborgere. Hvis han fejlagtig referer til pension, så er det netop en del af lønspørgsmålet – og ikke noget at gøre med social sikring.

Og netop angående lønnen: Lønniveauet for Sun-Air-besætninger ligger ikke i den høje ende i forhold til andre sammenlignelige selskaber i Danmark. Desuden har de væsentligt flere årlige produktionsdage end mange andre selskaber.

Og nu til der, hvor der for alvor kommer hykleri på spil: Sun-Air har i flere år yndet at spare omkostninger til social sikring med videre ved i stor stil at benytte sig af freelance piloter og stewardesser. De må hele tiden leve med usikkerheden om næste måneds indtjening og samtidigt tumle med arbejdsløshedssystemet for at overleve. Der er hermed tale om en ansættelsesform, hvor Sun-Air i virkeligheden udnytter et generøst dansk social sikringssystem til at lade folk være midlertidigt ledige på skatteborgernes regning.

Det er desuden interessant, at Niels Sunberg benytter sin formandspost til at kritisere andre selskaber, når han på hjemmebane udsætter visse medarbejdergrupper for prekære ansættelses- og arbejdsforhold i jagten på profit.

I forhold til FTL-regler: Sun-Air har jo præcis de samme muligheder for at holde flyene i luften mange timer dagligt som andre selskaber. Sun Air har reelt fået dispensation på et par ruter. Med de ting, der generelt foregår i selskabet, er det bestemt ikke vores anbefaling, at de får yderligere dispensation. FTL-reglerne er lavet med et formål. Det handler om at den øgede konkurrence i luftfarten ikke skal gå udover arbejdstagerne og sikkerheden. Sådan bør det også være hos Sun-Air.

På billedet øverst; næstformand i FPU, Anders Mark Jensen.

FPU nyhedsbrev

Modtag nyheder om dit fag, om FPU og om branchen.

Vi udsender nyhedsbreve ca. hver 2. måned.
Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Fakta om FPU

Flyvebranchens Personale Union (FPU) organiserer både piloter, kabinepersonale og AFIS operatør i hele Skandinavien og Grønland, og herudover vi den største organisation i Danmark der organiserer piloter.

FPU har eksisteret siden 1970. FPU ledes demokratisk af en valgt daglig ledelse med formand og næstformanden og en bestyrelse bestående af formændene fra de største medlemsafdelinger.

FPU er tilsluttet LO via Serviceforbundet. Herudover er vi medlem af DALPA, ECA, IFALPA, NTF, ETF og ITF.

FPU arbejder strategisk efter vores 4 bærende værdier:

  • Medlemmerne i centrum
  • Udvikling
  • Respekt
  • Åbenhed

Skriv et svar