FPU støtter Ryanairs ansatte og deres ønske om lokale vilkår

FPU støtter Ryanairs ansatte

De seneste uger har vi været vidner til en dramatisk udvikling i det irske luftfartsselskab Ryanair.

Udviklingen har fået de ansatte til at stå sammen på tværs af EU. De ansatte ønsker lokale arbejdsvilkår, direkte ansættelser og ikke mindst fagforeningsrepræsentation.

FPU støtter samtlige piloter og kabineansatte i Ryanair i deres legitime krav.

Piloter fra 55 Ryanair-baser rejser i disse uger krav til Ryanair om permanente kontrakter, der matcher lokale vilkår og løn hos konkurrerende selskaber. Mange Ryanair-piloter har nemlig ikke faste, permanente kontrakter.

Der er i stedet tale om usikre, atypiske ansættelsesforhold. Konstellationen lægger en solid armslængde mellem Ryanair og piloten, hvilket blandt andet betyder, at piloten hverken er sikret en fast løn, løn under sygdom, ferie eller pension.

Den 14. september i år slog EU-domstolen imidlertid fast, at Ryanair må følge lokale love og regler for de ansatte. Denne dom har været med til at tænde gnisten til det oprør og de krav, der nu stilles til det irske selskab. Det er helt og aldeles afgørende at de nationale fagforeninger støtter de Ryanairansatte i disse krav.

FPU ydede støtte til de ansatte i Ryanair i forbindelse med den såkaldte Ryanair-sag i Danmark i 2015. Og det gør vi selvfølgelig stadig i 2017: 

FPU støtter Ryanairs ansatte i deres ønske om fagforeningsrepræsentation og i deres ønske om lokale vilkår. Vores største ønske er at kunne byde Ryanair, og alle deres ansatte velkomne i Danmark med overenskomst og lokale arbejdsvilkår. 

NB: Hvis du er dansker og ansat hos Ryanair, er du altid velkommen til at tage kontakt til os på fpu@forbundet.dk.


Baggrunden for at FPU støtter Ryanairs ansatte

Det har længe været kendt, at Ryanair benytter sig af aldeles kreative ansættelseskonstruktioner, og at de ikke anerkender (og ofte direkte modarbejder) fagforeninger.

I Danmark så vi det i 2015, hvor Ryanair nægtede deres ansatte en overenskomst.

Selvom medierne kunne berette om arbejdsvilkår, der langt fra var i tråd med det resterende danske arbejdsmarked, så nægtede Ryanairs ledelse kategorisk at indgå i forhandlinger.

I Frankrig er Ryanair flere gange blevet dømt for ikke at betale social sikring til deres ansatte, og i 2016 gik de tyske skattemyndigheder hårdt efter den konstruktion, Ryanair ansætter på, hvilket har medført at Ryanair og piloterne er blevet undersøgt for manglende skattebetaling og sociale bidrag.

Det samme sker lige nu i England.

Baggrunden for den nylige opstand blandt de ansatte begyndte 14. september 2017, hvor EU-domstolen gjorde det klart, at Ryanair må følge lokale love og regler for de ansatte (link).

Cirka en uge senere annoncerede Ryanairs ledelse masseaflysninger. Grunden var ifølge ledelsen i selskabet, at de helt ekstraordinært blev nød til at give deres ansatte ferie.

Der var imidlertid tale om en fejl fra Ryanairs ledelses side. I virkeligheden havde ledelsen længe vist, at de ikke længere kunne omgå EU’s flyve hviletidsregler (link). I stedet for at får styr på dette, begyndte ledelsen i stedet at skylde skylden på deres ansatte. Dette var dog dråben.

I skrivende stund siger de ansatte spredt udover 55 baser nu fra overfor Ryanairs måde at håndtere forhandlinger og arbejdsvilkår på.

Læs mere her:

https://www.flyvebranchen.dk/ryanair-stiller-umulige-krav/

https://www.flyvebranchen.dk/ryanair-pres-kraever-piloter-fastansaettelse-lokale-vilkaar/

https://www.flyvebranchen.dk/sandheden-ryanairs-masseaflysninger/