Kurator i Cimber Sterling: Ingen penge til de ansatte

Pengekassen er tom. Helt tom. Så kort og nedslående er nyheden for de 260 FPU’ere, som har rejst krav til Cimber Sterlings konkursbo, i et forsøg på at dække det løntab, de har lidt som følge af, at deres arbejdsgiver måtte kaste håndklædet i ringen tidligt om morgen 3. maj 2012.

På advokat-lingo hedder det, at konkursboet lukkes efter paragraf 143.

»Det betyder, at boet er uden midler – det er den klassiske situation – selskabet er sendt i skifteretten, fordi pengekassen var tom,« forklarer Jørgen G. Jacobsen, FPU’s advokat i forbindelse med konkursen.

Dermed var det også fra starten usikkert, i hvilken udstrækning der var penge til de ansatte, men der blev naturligvis rejst krav:

Med erfaringerne fra Sterling-konkursen blot fire år forinden havde FPU beredskabet klar til at håndtere medlemmernes krav, men uagtet indsatsen blev udbyttet til medlemmerne ikke det samme som i Sterling-konkursen.

Det er en træls situation for dem, som for fem år siden stod fanget i konkursen. Det er ærgerligt, at de ikke får en godtgørelse fra boet. Selvom det ikke mildner situationen, så er det dog godt, at mange af de flyvende er kommet videre i branchen.
Thilde Waast, formand i FPU

Fløj på dampe

Efter fem års oprydning har kurator ellers fundet 35 millioner kroner i Cimber Sterling, men disse går til at dække kurators oprydning i selskabet. 35 millioner lyder umiddelbart som et svimlende beløb for at rydde op i et konkursramt selskab. Men ser man til konkursen i Sterling Airlines er regningen til oprydningsarbejdet løbet op i tilsvarende volumen, påpeger Jørgen G. Jacobsen:

»Det er desværre sådan med langt de fleste konkurser, at kurator må konstatere, at der ikke er penge nok til at dække lønmodtagers krav,” siger han og tilføjer:

»I Cimber Sterlings tilfælde tyder alt på, at selskabet fløj på dampe til sidst.«

Reddede 400 arbejdspladser

Det er kuratorerne Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet DLA Piper (tidligere LETT) og Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert, som har stået for at rydde op i Cimber Sterling og adressere de samlede gældskrav på 1,6 milliarder kroner.

Henrik Sjørslev fra DLA Piper lægger ikke skjul på, at han sagtens kan forstå de ansatte, som synes, at 35 millioner i oprydningsomkostninger lyder astronomisk, men han gør det samtidig klart, at en konkursbehandling af så stor en virksomhed er forbundet med et stort ressourceforbrug:

»Når et selskab går konkurs over natten, er prioritet nummer et altid at redde arbejdspladser ved at videreføre mest muligt af selskabet. Det er et meget omkostningstungt arbejde med så mange medarbejdere. Der var knapt 900 i hele Cimber Sterling-koncernen,« siger Sjørslev og tilføjer:

»Alene i de første 14 dage var der beskæftiget op mod 100 personer fra de to kuratorers advokatfirmaer med at finde mulige løsninger for at videreføre Cimber Sterling. Her lykkedes det i runde tal at redde 400 arbejdspladser med salget af flyvedligehold, dataafdelingen og wetlease-flyvningerne, hvor Cimber fløj 35 ruter for SAS.«

En træls situation

Siden fulgte en længere periode med at inddrive resterende aktiver og forsvar i retssager som følge af søgsmål fra kreditorer. Særligt flyene og flymotorerne blev en tung post i oprydningsarbejdet på grund af uenigheder om ejerskab.

Bestræbelserne til trods, er der ikke kommet tilstrækkeligt med penge i kassen til, at der var penge til de ansatte. De må derfor nøjes med de op til 160.000 kroner plus feriepenge, som Lønmodtagernes Garantifond dækker.

»Det er en træls situation for dem, som for fem år siden stod fanget i konkursen. Det er ærgerligt, at de ikke får en godtgørelse fra boet. Selvom det ikke mildner situationen, så er det dog godt, at mange af de flyvende er kommet videre i branchen,« siger Thilde Waast, formand i FPU om den nedslående nyhed.

Skuffet over ukrainsk ejer

Manden, der ledte Cimber Sterling ind til det sidste, er Jan Palmer. Han er den dag i dag stadig dybt skuffet over, at selskabets hovedaktionær, Manswell Enterprises Ltd., ikke som først tilkendegivet ville stille de nødvendige penge til rådighed for, at Cimber Sterling kunne flyve videre:

»Vi var jo nået i mål med at gøre selskabet rentabelt, men havde en stor gæld. Derfor havde vi intet andet valg, end at begære Cimber Sterling konkurs, da vores långivere krævede gælden indfriet. Vi var lykkedes med operationen, men patienten forblødte,« siger Jan Palmer i dag og tilføjer:

»Det gør mig ondt, at der ikke engang er penge til de ansatte, nu hvor boet er gjort op. Jeg håber, alle de blev ramt af konkursen har fundet nyt arbejde, som de trives ved.«