SAS-leverandør udlover dusør for piloter til lavtlønsbaser

Irske CityJet, der leverer flyvninger til SAS, har taget alternative metoder i brug for at tiltrække kaptajner til selskabets baser i Baltikum.

I et memo til de ansatte erklærer selskabet sig rede til at hoste op med små 20.000 kroner til den, som henviser en kaptajn til ansættelse på baserne i Tallinn og Vilnius.

Budskabet om kontante bonusser kommer fra HR-chef Susan Caroll, der i samme ombæring opmuntrer til, at den enkelte medarbejder promoverer CityJet og deler jobopslag fra selskabet.

»Som vores forretning vokser, og fordi vi stoler på, at vores ansatte ved, hvad der er bedst for selskabet, vil vi gerne lancere et ”medarbejder-henvisningsprogram”, der skal give ansatte mulighed for at henvise til kvalificerede kaptajner,« skriver Caroll.

Løn langt under Skandinavien

De baltiske baser har CityJet oprettet som et led i produktionen for SAS til trods for, at SAS-flyvningerne udgår fra baser i Danmark, Sverige og Finland.

Forklaringen på den udvikling skal formentlig findes i, at lønnen for CityJets estiske piloter ligger henholdsvis omkring 37 og 43 procent under deres skandinaviske kolleger. CityJet afviser dog, at bonusprogrammet skulle have noget at gøre med pilotmangel som følge af de vilkår, selskabet tilbyder.

»Vi er ikke gået i stå med vores rekrutteringsproces. Vi tiltrækker aktivt og træner nye besætningsmedlemmer og bruger denne tilgang (bonusserne red.) til at komplimentere andre rekrutteringskanaler,« skriver selskabets pressemedarbejder Richard Moore i et mailsvar.

Værre vilkår end Ryanair

Branchemediet CHECK-IN.dk citerer imidlertid en pilot med kendskab til basen i Tallinn for, at vilkårene er en væsentlig del af forklaringen på CityJets desperate forsøg på at tiltrække erfarne piloter til de baltiske baser.

»De vilkår, som CityJet tilbyder på deres base i Tallinn, er absolut ringere end i Ryanair, og dertil er det ikke lige så attraktivt at flyve CRJ900 (CityJets flytype red.) som Boeing 737 (Ryanairs flytype red.),« siger piloten, der ønsker at være anonym.

Dertil sker ansættelserne i Tallinn uden kontrakt og uden overenskomst med lovning om på sigt at blive overflyttet til de skandinaviske baser, påpeger en anden kilde med kendskab til basen.

Kontante bonusser har senest været brugt af netop Ryanair i et forsøg på at holde på og tiltrække kvalificerede kaptajner og styrmænd.